I 16 års tid körde DalaFrakt lera mellan Gävle hamn till Kvarnsvedens pappersbruk på specialbyggda lastbilar. När pappersbruket nu lagts ner är det en viktig epok med många minnen som går i graven.
– Vi har känt att behovet gått ner, men aldrig trott att pappersbruket skulle läggas ner, säger Roland Johansson, fd affärsområdeschef och numera konsult för DalaFrakt, som var den som gjorde affären med Stora Enso och som har varit ansvarig under alla år.
Vann mot flera andra aktörer
Det var i samband med ett annat uppdrag som Roland Johansson var på pappersbruket och pratade med sin kontakt Holger Källström.
– Han sa att det skulle köras lera men att det inte var något vi gjorde. Jag sa att vi kan väl börja med det.
Efter att ha lämnat ett anbud med kort varsel vann DalaFrakt mot flera andra aktörer, och fick uppdraget.
Medvetet val av underleverantör
När uppdraget räknades hem så var det inte bestämt vem som ska köra. Med en kostnad på sju miljoner per dag för driftstopp ville DalaFrakt anlita en delägare med en väl uttänkt plan, och som motsvarade kraven.
– Vi valde Bigero för att de byggde lätta fordon som kunde få med sig så mycket lera som möjligt, hade en bra personalpolitik med körningar varje dag året runt och en smart teknik med att tippa med hjälp av tryckluften, berättar Roland Johansson.
– Lars-Göran och Bigero har gjort ett jättejobb och verkligen ställt upp. När Kvarnsveden ökat på med kort varsel har han personligen kört extralass på helgen, och ibland har även frun följt med. De ska ha en stor eloge för det här, säger Roland Johansson.
Uppsagd personal på Bigero
För Bigero i Mockfjärd blev nedläggningen kännbar. Åkeriet tvingades skicka hem fem anställda och avsluta samarbeten med konsulter.
– Vi har lagt ner all verksamhet i Borlänge på grund av det här. Det känns jättetråkigt, och det trodde man ju inte när de investerade i nya pappersmaskinen PM12 2005, säger Linda Lindberg, VD.
Bigero utförde transporter mellan Gävle och Kvarnsveden mellan 2005 och 2021.
Fraktade lera
– När vi summerar vändorna vi åkt i alla år, är det en miljon mil vi åkt, säger Lars-Göran Lindberg, ägare av Bigero och före detta VD.
Uppdraget gick ut på att köra lera från hamnen i Gävle till pappersbruket i Kvarnsveden. Leran kom från England, Tyskland och Brasilien och användes för att ge papper till reklamblad och tidningar sin glansiga yta.
Många vändor
Som mest, runt 2010-2011, utgjorde lertransporterna ungefär hälften av företagets verksamhet. På den tiden kunde det bli upp till 16 vändor per dygn med lastbilarna mellan Gävle och Borlänge.
– Sista åren har vi åkt kanske 3-4 gånger per dygn. Det beror inte bara på minskad efterfrågan, utan att recepten ändrats. Hur mycket lera som behövs beror på typen av papper som ska tillverkas, berättar Linda Lindberg. Nu blickar hon och Bigero mot framtiden och nya spännande uppdrag.
DalaFrakt vill passa på att rikta ett stort tack till Stora Enso och den inköpare som under alla dessa år varit högst inblandad i affären och det trevliga samarbetet – Tack!