Med sammankopplade affärs- och orderhanteringssystem effektiviseras kommunikationen mellan DalaFrakt och deras kunder. Något som båda parter sparar mycket tid på.
– Vinningen är att personerna som jobbar med det här inte behöver flytta information mellan system. Och så sker uppdatering live, säger Elin Hedman Eriksson, ansvarig för IT-affärsutveckling på DalaFrakt.
Knappade in manuellt
Det kan låta abstrakt att prata om synkning av olika system. För att förstå den konkreta nyttan med denna lyckade samverkan är det relevant att ställa frågan om hur detta gjordes förut.
– Kunden fick plocka ut all information ur sitt system och maila beställningen till DalaFrakt. Sen öppnade DalaFrakt mailet och knappade in beställningen manuellt i sitt system. Därefter behövde kunden vänta på fakturan från oss för att se hur mycket som till exempel fraktades, säger Elin Hedman Eriksson.
Ett nytt steg i utvecklingen
I det här fallet är det Solör Bioenergi Pellets VISMA-system som kopplats ihop med Tracs Flow som DalaFrakt använder. Detta har skett genom att integrationspartners på vardera sida har gjort programmeringsarbete.
– Nu har vi en transparent och sömlös kommunikation mellan systemen, säger Elin Hedman Eriksson.
Hon beskriver det som ytterligare ett steg framåt för det transportledningssystem som infördes 2020. Förutom att detta sparar tid ger förändringen enklare beställningsförfarande, och en automatisk löpande återrapportering gentemot kund.
– Nu jobbar vi i varsitt system och vi blir uppdaterade båda två.
Om fler kunder blir intresserade av detta, vad gör de då?
– De kan ta kontakt med mig