
DalaFrakt framtidsspanade på Volvo
Omställningsarbetet för transportsektorn fortgår med de nya el- och biogasfordon som produceras. DalaFrakt tog en tur till Volvo i Torslanda för att se vad som är på gång.
– Vi behöver ha en bild av vad som kommer. Med tanke på att vi har högt uppsatta miljömål vill vi skapa oss en bild av läget, säger Fredrik Engström, affärsområdeschef för Skog och industri på DalaFrakt.
Lyssna och provköra
Tre utsända från DalaFrakt åkte ner till Volvo i Torslanda för att ta del av innovationer inom el- och biogasdrivna fordon.
– Vi var på deras testanläggning och lyssnade på en del pass kring deras utveckling av produkter. Och så fick vi provköra fordonen, berättar Fredrik Engström.
Han hade med sig DalaFrakts VD Peter Mattsson och DalaFrakt-delägaren Mats Andersson.
Måste ha laddning
– Elbilen var väldigt tyst, och gav effekt direkt när man tryckte på gasen. Instruktören sa att folk klagar på att elbilens blinkers låter. Så lite låter den, säger Fredrik Engström med ett skratt.
Han förklarar att det behövs intresse från såväl åkerier som kunder om elsatsningen ska falla väl ut. I dagsläget är det en stor investering att förse åkeriet med laddstationer, och även när detta är löst behövs en nätkapacitet/matning som håller måttet.
– Elfordon i form av trailerdragare skulle passa på vår terminal i Insjön, där vi åker kortare turer till Clas Ohlson och Bergkvis tSiljans såg bland annat.
Biogas för tyngre och längre transporter
Även biogasfordon testades i Torslanda. Bland annat fanns där en 24-meters skåpbil som kunde provköras. Även denna var förvånansvärt tystgående enligt Fredrik Engström.
– För de tyngre och längre transporterna, som för pellets och rundvirke, funkar biogas idag, säger Fredrik Engström.